poniedziałek, 27 kwietnia 2015

Tarta z bakłażanem

Tarta bakłażan gorgonzola
Tarta z bakłażanem

Krucha tarta z bakłażanem i ajwarem. Coś pysznego!Idealna na weekendowy obiad dla dwóch osób. Absolutnie kruche ciasto rozpływające się w ustach, farsz z dodatkiem gorgonzoli dolce i grillowane na patelni bakłażany. 
Dodatek ajwaru (pasty ze słodkiej papryki i bakłażana wywodząca się z Bałkanów) sprawia, że tarta jest lekko pikantna, ale też świetnie komponuje się z pozostałymi składnikami.
Wykorzystałam mój najnowszy nabytek- kwadratową włoską formę do tart, którą kupiłam w Makro, ale tartę możecie upiec spokojnie w okrągłej tartownicy.


Krucha tarta z bakłażanem

Przepis autorski

SKŁADNIKI NA CIASTO:
szklanka mąki
1 jajko
100g zimnego masła
1 łyżeczka śmietany (18%)
szczypta soli


Łączymy mąkę z solą i pokrojonym zimnym masłem. Siekamy nożem lub specjalnym przecinakiem do ciast. Wbijamy jajko, dodajemy śmietanę i wyrabiamy jednolite ciasto. Formujemy kulę, zawijamy w folię spożywczą i chłodzimy przez 40 minut w lodówce. Następnie rozwałkowujemy na kształt foremki i wykładamy spód i boki. Nakłuwamy spód widelcem i ponownie wstawiamy do lodówki na czas rozgrzania piekarnika do 180 stopni. Pieczemy tartę ok. 12 minut do lekkiego zezłocenia.
Po upieczeniu smarujemy obficie spód ajwarem i wylewamy masę jajeczną. Na wierzchu układamy grillowane plastry bakłażana lekko je dociskając. Pieczemy ok. 18-20 minut do momentu, aż masa zetnie się.
Ozdabiamy bazylią i podajemy. Najlepiej smakuje na ciepło w towarzystwie białego wina.

FARSZ:
3 jajka
pół szklanki mleka
3 łyżki śmietany 18%
100g sera gorgonzola dolce
szczypta gałki muszkatołowej
sól, pieprz
świeża bazylia
1 bakłażan
3 łyżki ajwaru (najlepiej domowego lub z jak najmniejszą ilością chemicznych dodatków)

Bakłażana myjemy, odcinamy końcówki. Kroimy na 0,5 cm plastry. Każdy z nich solimy i odstawiamy na parę minut, a następnie płuczemy zimną wodą i osuszamy ręcznikami papierowymi.
Grillujemy na patelni grillowej z obu stron i odkładamy.
W garnuszku roztrzepujemy jajka, dodajemy mleko i śmietanę. Przyprawiamy solą, pieprzem i gałką. Dokładamy rozdrobnioną gorgonzolę.

Bon Appétit!

Tarta bakłażan ser

Krucha tarta z warzywami

4 komentarze:

  1. Tarka z bakłażanem-ciekawy pomysł w dodatku pięknie się prezentuje;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy przepis. Ogólnie lubię tarty, ale takiej z bakłażanem jeszcze nie jadłam. Dodatkowo inspiruje mnie ajwar - nie miałam okazji jeść. Myślę, że włączę przepis do mojej diety :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała tarta! A słoiczek ajwaru mam akurat w spiżarce :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł na kolację we dwoje :)

    OdpowiedzUsuń


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com