czwartek, 30 stycznia 2014

Kapusta z grochem

Aguniu, co byś dzisiaj zjadła?Na co masz ochotę?... Na kapustę z grochem Babciu! :) Tak było w dzieciństwie bardzo często. Babcia rozpieszczała mnie różnymi smakołykami, ale to właśnie kapusta z grochem była dla mnie prawdziwym rarytasem, taką zachcianką, która chodziła za mną teraz od dłuższego czasu. Postanowiłam w końcu przygotować ją w weekend i nie pytajcie mnie ile zjadłam :-)
Podchodziłam do garnka i dokładałam łyżka za łyżką!I wciąż byłam nienasycona!
Trafiła mi się w dodatku bardzo dobrze ukiszona kapusta, co jest istotne i wpływa na całokształt smaku.
To jak? Kiedy robicie kapustę z grochem?





Przepis własny

SKŁADNIKI:
1kg kapusty kiszonej
350-400g grochu żółtego (u mnie połówki)
2 cebule
3 listki laurowe
3 ziarenka pieprzu
2 łyżki mąki
kawałek boczku do okraszenia
1 łyżka masła
pieprz świeżo mielony do smaku (sól jest zbędna)

Dzień przed gotowaniem kapusty płuczę groch i zalewam go taką ilością wody, aż zostanie przykryty.
Następnego dnia gotuję spęczniały groch do miękkości (aż prawie zacznie się rozpadać). Podczas gotowania zbieram pianę, która się wytwarza.
Kapustę kiszoną szatkuję nożem i przekładam do garnka. Zalewam wodą, wkładam listki laurowe i pieprz. Gotuję do miękkości. Nadmiar wody (ok.3/4 szklanki odlewam i wypijam). Następnie przekładam do kapusty ugotowany  groch i wszystko mieszam. Gotuję ok. 20 minut, zdejmuję pokrywkę by nadmiar wody odparował.
Na patelni wytapiam pokrojony w kostkę boczek i czekam, aż się zrumieni. Dodaję posiekane cebule oraz masło. Mieszam. Dodaję mąkę i przygotowuję zasmażkę. Mieszam dokładnie by nie powstały grudki. Całość przekładam do kapusty. Przyprawiam dodatkową solidną porcją pieprzu. Gotuję jeszcze 5-10 minut.
Kapustę podaję zazwyczaj z chlebem i kubkiem gorącej herbaty z cytryną. Tak najlepiej mi smakuje i jest to dla mnie pyszność nad pysznościami.

Moja uwaga: W wielu regionach Polski taka kapusta jest wigilijną potrawą. Wówczas należy zrezygnować z boczku.

Bon Appétit!



2 komentarze:


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com