piątek, 24 stycznia 2014

Drożdżówki z marcepanem




Drożdżówki z dżemem morelowym, marcepanem i skórką pomarańczową to niebo w gębie! Nie można sobie ich odmówić. Śniłam o nich i marzyłam by jak najszybciej je zrobić. Pomysł na tego typu brioszki pojawił się niespodziewanie, a chcąc koniecznie wykorzystać masę marcepanową wiedziałam, że świetnie skomponuje się ona z domowej roboty dżemem morelowym i kandyzowaną skórką pomarańczową.
Pierwotnie chciałam wykonać drożdżowe ciasto według klasycznego rodzinnego przepisu (Klik!), ale przypomniałam sobie przepis Rachel Khoo. Postanowiłam więc go przetestować. Pozwoliłam sobie jednak na drobne zmiany, jak proporcje, czy dodanie wody różanej, która wzbogaca smak ciasta.
W oryginale Rachel wykonała bułki z masą kajmakową i jabłkiem. Ja dzielę się z Wami jednak przepisem na drożdżówki pachnące marcepanem i morelami.



Ciasto przygotowałam wieczorem, po wyrośnięciu uformowałam nadziane bułeczki i przełożyłam do tortownicy z kominem. Rano były prawie gotowe. Wystarczyło tylko włożyć je do piekarnika, by móc już za chwilę cieszyć się puszystymi i pysznymi bułkami. Do tego kawa z dobrze spienionym mlekiem i czekoladą, weekendowe wspaniałe śniadanie gotowe!Et voilà!

PS. Zróbcie je koniecznie!

Przepis własny w oparciu o ciasto Rachel Khoo z moimi proporcjami i zmianami

SKŁADNIKI na 6-7 bułeczek:
300g mąki
50g cukru
1 roztrzepane jajko
60 ml ciepłego mleka
100g roztopionego masła
20g świeżych drożdży (w oryginale suche, ale ja takich nie stosuję)
szczypta soli
1 łyżka naturalnego ekstraktu waniliowego
1 łyżka wody różanej


NADZIENIE:
pół kostki masy marcepanowej
słoiczek dżemu morelowego (użyłam dżemu własnej produkcji Klik!)
1 łyżka kandyzowanej skórki pomarańczowej

oraz:
1 roztrzepane jajko do posmarowania
płatki migdałów


Drożdże rozkruszyć, zasypać 2 łyżkami cukru z ogólnej puli składników. Dodać kilka łyżek ciepłego mleka i posypać łyżką mąki. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 5-10 minut.
Mąkę przesiać do miski, dodać sól, pozostały cukier i wszystko wymieszać. Kiedy drożdże wyrosną dodać je do mąki, wlać roztrzepane jajko, wodę różaną, ekstrakt waniliowy, ciepłe mleko i chwilę wyrobić, a następnie dodawać masło. Wyrobić jednolite ciasto, posypać mąką, przykryć ściereczką i odstawić na 1 godzinę do 1,5 godziny.
Ciasto wyłożyć na stolnicę lub matę silikonową, podsypać mąką i bez użycia wałka rozciągnąć na kształt podobny do prostokąta. Rozsmarować dżem morelowy, zostawiając przynajmniej po 1 cm odstępu od brzegu, rozrzucić pomarańczową skórkę i zetrzeć marcepan. Szczelnie i dokładnie zwinąć ciasto jak roladę.
Podzielić na 6-7 części i albo formować ślimaczki albo kulki, które układamy w wysmarowanej blasze blisko siebie. 
Odstawiamy na 15-30 minut, żeby bułeczki urosły. A następnie pod przykryciem chowamy do lodówki. Rano smarujemy roztrzepanym jajkiem i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni góra-dół i pieczemy ok. 35-40 minut. Jeśli bułeczki za mocno się rumienią należy je przykryć folią aluminiową.
Po upieczeniu posypujemy płatkami migdałów i natychmiast jemy :-)
Są uzależniające!

Bon Appétit!






5 komentarzy:


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com