poniedziałek, 16 grudnia 2013

Domowa przyprawa do piernika


Domowa przyprawa do piernika ma wiele zastosowań. Jest przyprawą, która sprawdzi się świetnie oczywiście do pierników i korzennych ciasteczek, ale również do innych wypieków, do piwa, kawy, syropów korzennych i wytrawnych wypieków. Żałuję, że dopiero teraz dodaję swój przepis, ponieważ pierwszą w tym sezonie przyprawę zrobiłam na przełomie października i listopada i praktycznie od razu zużyłam do Ciasteczek piernikowych z czekoladą. Piekłam ich naprawdę dużo. Nie było więc okazji by ją sfotografować. Dopiero, gdy zrobiłam kolejną porcję udało mi się przygotować skromną sesję foto i spisać recepturę.
Naprawdę polecam domową mieszankę tych przypraw, ponieważ kupne torebeczki zawierają przede wszystkim mąkę, cukier, glutaminian sodu i nie są tak aromatyczne jak własnoręcznie zmielona przyprawa. Podczas mielenia zapach unosi się po całym domu. Są dwie szkoły robienia przyprawy. Jedni bezpośrednio mielą wszystkie składniki, a drudzy zanim to zrobią, podpiekają  (prażą) na suchej patelni. Tej drugiej wersji jeszcze nie testowałam, ale wydaje się to być świetnym pomysłem, bo wówczas przyprawy uwalniają jeszcze więcej aromatów.

PS. Zróbcie ją koniecznie, bo już jutro przepis na kolejne pierniczki :-)

Zachęcam również do skorzystania z następujących przepisów:


Przepis własny

SKŁADNIKI:
2-3 łyżki mielonego cynamonu (7-8 lasek cynamonu)
2 płaskie łyżeczki mielonego imbiru
2 łyżeczki mielonego kardamonu (mam bardzo dobrej jakości kardamon mielony przywieziony z podróży dlatego nie zastosowałam kardamonu w ziarnach)
0,5-1 łyżeczka startej gałki muszkatołowej
0,5 łyżeczki mielonej kolendry
kilka ziaren czerwonego lub czarnego pieprzu (5-6)
10 goździków
1 gwiazda anyżu (nie przepadam, ale dodaję)
4 nasiona kminu rzymskiego
5 ziaren ziela angielskiego
skórka otarta z 1 cytryny (opcjonalnie)*

*można dodać tylko wysuszoną skórkę z cytryny


Wszystkie składniki mielone mieszamy ze sobą.  Pozostałe najpierw rozgniatamy w moździeżu, a następnie mielimy. Łączymy ze sobą i dokładnie mieszamy.
Wszystko przesiewamy przez sitko i umieszczamy w szklanym słoiczku. Przechowujemy w szafce.

Bon Appétit!



1 komentarz:

  1. W końcu zrobiłam, pierniczki z domową przyprawą smakują o wiele lepiej :)

    OdpowiedzUsuń


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com