poniedziałek, 27 października 2014

Ciasto dyniowe z bakaliami

Ciasto dyniowe z rodzynkami i żurawiną

Ciasto dyniowe z bakaliami (żurawina i rodzynki) to mój autorski przepis na proste i niezwykle smaczne ciasto. Podstawą jest starta na tarce surowa dynia oraz bakalie namoczone w rumie przez całą noc. Całość pokrywa lukier rumowy. Wykorzystałam do niego rum, który pozostał po "upiciu" bakalii. To dość pijane ciasto, tylko dla dorosłych. Po upieczeniu i wystudzeniu ciasta zrobiłam kilka otworów za pomocą drewnianej grubej wykałaczki i nasączyłam delikatnie porcją rumu. Można by więc powiedzieć, ciasto potrójnie rumowe!


PS. Ciasto przeszło moje najśmielsze oczekiwania i ląduje w pierwszej trójce najlepszych ciast dyniowych.

Dlaczego warto je zrobić? Jeśli jeszcze się zastanawiacie to przestańcie. Wydrukujcie przepis i do dzieła!

Ciasto ze startą dynią i rumem

Przepis własny

SKŁADNIKI:
4 jajka (osobno białka i żółtka)
3/4 szklanki cukru brązowego
2 szklanki dyni startej na drobnych oczkach tarki
2 szklanki mąki (dałam pół na pół pszenną z orkiszową jasną typ 700)
1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody oczyszczonej
2 czubate łyżki migdałów mielonych (kupuję zmielone)
1 pełna szklanka oleju ryżowego
skórka otarta z 1 wyparzonej cytryny
1 łyżka ekstraktu z wanilii
szklanka bakalii (u mnie rodzynki i żurawina)
ciemny rum (taka ilość by pokryła całe bakalie)
szczypta soli

oraz:
szklanka cukru pudru
rum po namoczeniu rodzynków i żurawiny

Tortownica 24-25cm wyłożona (tylko dno) papierem do pieczenia, posmarowana masłem i oprószona mielonymi migdałami

Rozdzielamy jajka. Białka ubijamy na sztywno ze szczyptą soli. Ubijamy żółtka, dodając stopniowo cukier, a następnie ekstrakt z wanilii. Wlewamy olej, wrzucamy dynię, przesiewamy mąkę z proszkiem i sodą, wsypujemy migdały, startą skórkę z cytryny i mieszamy szpatułką. Masa będzie gęsta i ciężka do mieszania. Wrzucamy odsączone bakalie i dodajemy ubitą na sztywno pianę. Mieszamy bardzo delikatnie tylko do połączenia i przekładamy masę do formy.
Pieczemy bez termoobiegu 60 minut w temperaturze 175 stopni do suchego patyczka.
Jeśli ciasto szybko rumieni się z wierzchu przykrywamy je folią aluminiową.

Po upieczeniu studzimy. Robimy otwory za pomocą patyczka lub wykałaczki (w kilku miejscach) i małą łyżeczką nasączamy ciasto rumem. Oblewamy lukrem. Możemy dodatkowo posypać bakaliami lub płatkami migdałów.

Bon Appétit!

Ciasto dyniowe z rumem

Ciasto z dynią i bakaliami

Ciasto dyniowe z żurawiną

Ciasto ze startą dynią

5 komentarzy:

  1. Ciasto dyniowe obok ewidentnych walorów smakowych wygląda obłędnie. Ten kolor jest niesamowity:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie nie musisz namawiać, wygląda niesamowicie kusząco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten rumowy dodatek z całą pewnością sprawił, że ciasto jest jeszcze smaczniejsze.

    OdpowiedzUsuń


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com